Teázás tradicionális módon

Teázás hatása: minden, amit érdemes tudni a teáról

A teázás több ezeréves hagyományra tekint vissza. Szeretnél többet megtudni a teáról? Cikkünkben megismerheted a teázás előnyeit és a tea típusait!

A teázás több ezeréves múltra tekint vissza, időszámításunk előtt 2700-ban már fogyasztottak tea italokat. Meglepő módon a tea a világ második legtöbbet fogyasztott itala a víz után. A több mint 1000 változatban elérhető ital Törökországban, Írországban, az Egyesült Királyságban és Iránban a legnépszerűbb. Az Egyesült Királyságban élő személyek közel 70%-a minden nap fogyaszt teát. Szeretnél többet megtudni a teáról? Cikkünkben megismerheted a teázás előnyeit és a tea típusait!

Tea típusok: milyen tea típusok érhetőek el?

Tea alatt a teacserje dehidratált szárából, leveleiből és rügyeiből készült főzetet értjük. Továbbá teának, más néven plantateának nevezik a teacserjét nem tartalmazó szárított gyümölcsből, gyógy- vagy fűszernövényből készült italokat. A teázás számos kultúrában megjelent, a tea fogyasztáshoz kapcsolódó szokások országonként eltérőek lehetnek. Érdekesség, hogy az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) május 21-ét a tea világnapjának nyilvánította.

Milyen tea típusok érhetőek el? A teák kategorizálásakor a tealevelek feldolgozása a legfontosabb szempont. Mivel a teacserjéről letépett levelek rövid időn belül hervadni és oxidálódni kezdenek, így a gyors feldolgozás fontos. Az oxidációs folyamatok során csökken a tealevelek antioxidáns tartalma, azonban fokozódik karakteres ízük. Ezzel magyarázható, hogy a zöld tea több pozitív egészségi hatással bír, míg a lassabb feldolgozású fekete tea markáns íze mellett alacsonyabb antioxidáns tartalommal támogatja az egészségmegőrzést.

Az alábbi hat tea típust különböztetik meg:

  • Puer tea: A puer tea feldolgozási ideje hosszú, a többi tea típussal szemben nem a levelek leszedésének évében fogyasztják. Gőzöléssel és préseléssel készítenek speciális puer tea tömböket. Jellegzetes, erős íze miatt közkedvelt tea.
  • Fekete tea: A teacserje levelei hosszú fermentációs folyamaton mennek keresztül. A fekete teát több nyelven vörös teának nevezik az ital jellegzetes sötétvörös színe miatt. A szabadgyökök leküzdésében fontos antioxidánsok kisebb koncentrációban találhatóak meg a fekete teában.
  • Oolong: Az oolong tea enyhébb ízű, világosabb színű és magasabb antioxidáns tartalmú. A fermentációs folyamat kevesebb ideig tart, mint a fekete tea esetén.
  • Zöld tea: A zöld tea kimagasló antioxidáns tartalommal bír, számos pozitív egészségügyi hatás köthető a gyakori zöld tea fogyasztáshoz. Friss zöld tealevelekből készül, nem alkalmaznak fermentálást a tea készítés során.
  • Sárga tea: Lágy erjedési eljárást alkalmaznak a sárga tea készítéshez. Egy speciális gőzölési eljárás során kapja sárgás színét.
  • Fehér tea: A fehér tea fiatal teacserje levelekből készül. Gyengéd ízű, koffein tartalma alacsonyabb, mint a zöld és fekete teának.

Melyek a teázás előnyei?

A teázás egészségügyi hatását vizsgáló kutatások eredményei eltérőek, azonban többségükben a zöld és fehér tea fogyasztás egészségtámogató hatásáról számolnak be. Az alábbiakban összegyűjtöttük a teázás lehetséges előnyeit.

  • Daganatos betegségek elleni küzdelem: Egy, a Journal of Food Science folyóiratban megjelent 2010-es kutatás eredményei alapján a fehér teában található magas antioxidáns tartalom segíthet bizonyos típusú daganatos megbetegedések megelőzésében. Egy másik kutatás, amely az Archives of Toxicology szaklapban jelent meg, arra a konklúzióra jutott, hogy a zöld tea kedvező hatással lehet a máj-, mell-, prosztata- és vastagbélrák megelőzésére.
  • Stresszkezelés: A kamilla és citromfű tea segíthet a hatékony stresszkezelésben. Ha úgy érzed, egy érzelmileg megterhelő nap után jól esne kikapcsolódni, készítsd magadnak egy bögre kamillateát!
  • Alvásproblémák ellen: A citromfű tea támogatja a pihentető alvást. Igyál egy forró bögre citromfű teát alvás előtt a megnyugtató esti alváshoz.
  • Vérnyomás csökkentés: A vörös fokföldirekettye (rooibos), hibiszkusz és zöld tea segíthet a vérnyomás csökkentésében. Érdemes a hibiszkusz teát hideg áztatással készíteni a legjobb eredmény érdekében!
  • Gyomorpanaszok ellen: A menta tea támogathatja az emésztési problémák és gyomor panaszok leküzdését. Készülj arra, hogy a menta tea intenzív ízű!
  • Triglicerid és koleszterin csökkentés: Egy, a European Journal of Nutrition szaklapokban megjelent kutatás eredménye szerint a zöld tea is hozzájárulhat a triglicerid és koleszterin csökkentéséhez.
  • Gyulladáscsökkentés: A zöld tea gyulladáscsökkentő hatású lehet. Ez lehet az egyik ok, amiért sportolók körében kiemelten népszerű a zöld tea fogyasztás.

Teázási szokások: tippek a tökéletes tea rutinhoz

Most, hogy részletesen megismerted a tea típusokat és a teázás egészségügyi előnyeit, ideje szót ejteni a tökéletes tea rutinról. Legyen szó egy csésze zöld teáról vagy egy matcha latte italról, érdemes kialakítani saját szeánszot! Az alábbiakban pár hasznos tippel szolgálunk a tea rutin kialakításához.

  • Tanulj többet a fogyasztani kívánt teáról! Érdemes megismerni a választott tea elkészítési és tárolási körülményeit, hiszen ez jelentősen befolyásolhatja a végeredményt!
  • Kísérletezz új teákkal! A jól bevált kedvencek mellett, légy bátor és ne riadj meg a kulináris kalandozástól! Próbálj ki új teafüveket és finomíts tea ízléseden!
  • Teafőzés helyett forrázd a teát! Ügyelj arra, hogy a magas antioxidáns tartalmú teákat nem szabad forrásban lévő vízzel leönteni! Zöld tea esetén 80 °C körüli vizet használj! Ez elég meleg ahhoz, hogy a teafilter vagy fű kiázzon, azonban nem csökkenti az értékes mikronutriensek koncentrációját.
  • Fogyaszd a teát barátaiddal! A teázás sok kultúrában szociális esemény. A következő baráti összejövetel alkalmával lepd meg ismerőseid egy tea szeánsszal!
  • Kerüld az alumínium tea készítő eszközöket, mivel ezek negatívan befolyásolhatják a tea ízét!
  • Ügyelj arra, hogy a teafilter ne ázzon néhány percnél hosszabb ideig! A túl hosszú áztatási idő kioldhat olyan kellemetlen ízű anyagokat, amelyek elrontják a tea ízvilágát!

Összefoglaló

A teázás több ezeréves múltra visszatekintő hagyomány. A tea készülhet teacserjéből, gyümölcsökből, gyógy- és fűszernövényekből. A fermentációs és egyéb feldolgozási folyamatok alapján 6 különböző tea típust tartanak számon. Minél hosszabb a fermentációs idő, annál markánsabb a tea íze, viszont a kedvező egészségügyi hatásokért felelős antioxidánsok koncentrációja csökken.

Kedvet kaptál egy forró csésze teához, vagy inkább jeges tával hűtenéd le magad? Válassz az ízletes teák közül!